Follow us

AKIBAT TERLALU SEDIH WARTAWAN TAK SANGGUP TERUSKAN LAPORAN SECARA LANSUNG KEMATIAN PENDUDUK ISRAEL


Menyaksikan pembunuhan ngeri di Gaza dengan mata kepala sendiri benar-benar akan menguji kesabaran sesiapa pun, walaupun wartawan yang paling keras hatinya.

Itulah yang berlaku pada hujung minggu lalu wartawan  Al Jazeera, Wael Al-Dahdouh, yang terpaksa berhenti dan berlalu dari kamera pada pertengahan laporan ketika menceritakan kematian penduduk Shijaiyah dibunuh oleh bom dari jet pejuang Israel.

Angka kematian rakyat Palestin meningkat dengan mendadak pada hari Ahad, dengan 87 penduduk Gaza terbunuh dalam satu hari.

Al-Dahdouh telah membuat liputan konflik di sana sejak bertahun-tahun,  namun serangan terbaru ini telah menjadi salah satu peristiwa yang paling berdarah, dengan AP melaporkan bahawa jumlah kematian rakyat Palestin telah mencapai mengejutkan 508 dalam masa dua minggu.

Pada hari Ahad, 13 tentera Israel terbunuh dalam pertempuran tanah utama pertama kempen. Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah berjanji untuk meneruskan serangan "selagi diperlukan" untuk menamatkan serangan peluru berpandu dari Gaza ke Israel.

 

Post a Comment

0 Comments